Aquests darrers anys, l’escola ha evolucionat força, o molt segons els casos, pel que fa a participació de les famílies. Poques escoles queden en les que l’educació escolar i familiar corren per vies paral•leles que només es troben esporàdicament en les entrevistes o reunions informatives.

L’arribada de famílies immigrants i la seva integració a l’escola ens va ensenyar a no precipitar-nos en els judicis i a entendre que cadascú participa en la mesura que les seves concepcions prèvies li ho permeten, a més de si l’escola li ho facilita o no.
Amb l’evolució de praxis més participatives, algunes escoles ha anat acollint, en la mesura que estava preparada i decidia, a pares i mares dins les aules de manera més sistematitzada, amb una tasca didàctica i en funció d’unes metodologies que compten amb ells com a part dels recursos humans per a la docència. En aquest cas, la comunicació assertiva, respectuosa i franca entre mestres i pares és essencial perquè cal que quedi clar qui estableix els objectius d’aprenentatge, qui els continguts, qui la metodologia, i qui és col•laborador i qui responsable.
Els pares i les mares són el primer “entorn” escolar. Són “la vida exterior” que més fàcilment entra a l’escola. De fet, hi entra encara que ells no vinguin, perquè els seus fills els porten integrats, i els tenen presents, ien parlen. Això, els mestres ho tenen present, per tot el que significa.

Les opinions i valoracions dels pares, arriben a l’escola a través dels fills, els alumnes. I els mestres aprenen a fer un exercici respectuós quotidià molt aviat (des de P3) quan els alumnes ens expliquen el que els pars fan, diuen o pensen d’un determinat tema.
Ara que l’actualitat ens té atrapats en un gran monotema, ningú es pot escapar de parlar-ne, ni els infants, que el veuen, el viuen, en participen directament, a través dels mitjans de comunicació, però sobretot a partir de les vivències i valoracions dels seus pares. Tampoc ens n’escapem els docents, que compartim vida quotidiana en els equips docents, ni els equips directius a qui els està afectant molt directament.
No entraré en si el que està passant en la societat ha d’entrar a l’escola, perquè em sembla massa evident. Vull tractar de com el que està passant afecta la participació dels pares i mares a l’escola i de com aquesta participació pot traspassar les línies del que és responsabilitat professional de l’equip docent: És a dir, que pares i mares facin pressió perquè es retiri un contingut (prèviament programat) del que forma part del corpus d’aprenentatge d’un nivell escolar.

Comento això a rel de la notícia que va aparèixer a partir d’un fil de Tuits el dimarts passat. Un pare que es queixa que a conseqüència de les protestes d’uns pares determinats, l’escola retira les tasques escolars ja fetes per uns alumnes, i a més a més es disculpa per haver-les fetes… quan el contingut es tracta d’un Dret Humà fonamental, i el treball escolar era amb un material d’Amnistia Internacional.
En la meva opinió, aquest cas és terrible a nivell del que s’ha fet amb els alumnes (que són ciutadans i a qui es deu una explicació per no sentir que la seva feina ha estat “segrestada”) però és un precedent molt important a tenir en compte: la participació dels pares no pot passar per damunt del que és la programació de l’escola. Ni en el sentit que ara s’ha vist en aquest cas, ni en el contrari (voler incloure uns conceptes o uns continguts, no presents en la programació).

I finalment, el que em fa patir és que el treball retirat era sobre els drets humans, que no són només un contingut conceptual o factual per aprendre’s de memòria, sinó que són actituds bàsiques per educar, i que constitueixen el darrer marc on s’inscriu la tasca educativa escolar.

El que més m’espantaria seria que l’escola i els mestres, en aquests temps convulsos, perdessin el nord i no mantinguessin amb energia els Drets Humans com a marc de la realitat escolar des de la qual es llegeix el currículum, la vida quotidiana i la participació de les famílies.

 

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies
Translate »