La setmana passada vaig assistir a l’acte de presentació que la Fundació Jaume Bofill i l’institut IVALUA van fer de l’informe titulat “Els programes per fomentar la implicació parental en l’educació serveixen per millorar el rendiment escolar?”

Un informe que està molt bé perquè compara recerques i destaca resultats que aquestes han trobat, arreu del món, per saber què ha funcionat a l’hora de fomentar la implicació dels pares i de les mares per augmentar l’èxit escolar.

I com que són recerques ben fetes, els resultats es basen en evidències contrastades. Com que les evidències són construccions del coneixement que esdevenen indiscutibles, podem dir que no generen dubtes. O sigui que ja es poden posar en marxa sense risc d’equivocar-se!

SI bé l’informe conté diverses conclusions n’hi ha una que sembla irrefutable:

Els programes més directament orientats perquè pares i mares ajudin els fills a aprendre a llegir són els que mostren impactes de més magnitud, especialment els que capaciten pares i mares per esdevenir tutors de lectura dels infants.

Ja sabíem que llegir i entendre el que es llegeix, perquè l’esforç estigui en la comprensió no en el fet de llegir, és una de les millors eines per seguir aprenent.

Doncs bé, ara sabem que una de les millors coses que els pares i mares poden fer per a l’èxit escolar dels seus fills, és llegir amb ells, ajudar-los a prendre a llegir i gaudir amb ells de la lectura.

I encara sabem una cosa més: Que si hi ha una cosa útil i que té repercussió positiva, és que les escoles, l’administració o qui sigui doni orientacions i formació als pares i les mares de forma que aquests sàpiguen com poden ajudar els seus fills a esdevenir bons lectors.

Llegir és tan important que podria semblar que no calen evidències i informes per convèncer-nos.

Però el que és evident és que cal repetir-ho i adequar-ho a cada escola, a cada família, a cada grup social i fer-ho cada curs, cada legislatura… tantes vegades com sigui necessari perquè sembla que no ens hi acabem de posar.

EXERCICI de LECTURA:

Llegeix aquesta sèrie de 4 elements i afegeix al final el que et sembla que li escau, per lògica!

  1. Administració que facilita que els docents o altres professionals formin grups de pares i mares per fer-los bons lectors amb els fills.
  2. Escoles que reconverteixen reunions avorrides, o tertúlies o trobades amb famílies per donar-los un sentit d’autèntica col•laboració en un aspecte vital (no només a l’escola!): la lectura.
  3. Pares que llegeixen i ajuden a llegir els seus fills. Famílies que gaudeixen d’una activitat plaent conjunta: llegir junts!
  4. Infants que saben, per experiència i convivència, del valor que té llegir, i que ho fan per gust i per aprendre.
  5. [………. ]Afegiu aquí el final d’aquesta sèrie, de la manera que més us plagui

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies