dimecres, 28 de juny de 2017

Pensar en fred actuar amb energia


Com deia un gran mestre meu, no es pot dialogar per prendre una decisió sobre un tema, quan aquest és un tema candent. Per què precisament quan les coses ens cremen és quan tenim més urgència i menys serenitat per escoltar el punt de vista de l'altre, per poder decidir havent sospesat pros i contres...

Tanmateix, hi ha temes "cíclics" que reapareixen cada curs escolar, que fan encendre les xarxes i sobre els quals poques vegades hi tornem amb la serenitat necessària per veure'ls amb calma i poder decidir amb encert. Es pot dir que el tema "estrella" són els deures!

Aquest final de curs, però he conegut una escola que ha trencat la inèrcia i es va dedicar durant el curs a mantenir una comissió mixta, formada per pares, mares i mestres per repensar els deures dels infants de primària: De manera que a l'arribar el juny ningú s'ha exclamat del tipus de tasques que els docents han encarregat als alumnes, perquè els pares havien participat en la presa de decisió.

En aquesta escola, a més d'haver encarat el tema dels deures, han obert un territori al diàleg entre pares i mestres que pot esdevenir fecund!

La Crida de la Fundació Bofill a repensar les reunions de famílies d'inici de curs ha agafat una dinàmica similar: En parlem, hi reflexionem, i prenem decisions ara, quan el curs s'acaba per tenir el temps i la distancia necessaris, i que no ens atrapin les dates de setembre/octubre amb aquella vella i coneguda sensació de "ja tornem a estar igual que cada any!... No hi ha temps per canviar res!" que només porta al derrotisme i a l'estrès professional.

Encara que els mitjans de comunicació i les xarxes tenen cicles en els quals posen a punt d'ebullició certs temes, la qualitat d'una escola es podria mesurar per la seva capacitat de pensar en fred (amb tems i distancia) perquè aquesta forma de fer-ho allibera energies que després es poden enfocar a la posada en marxa de les decisions preses.


Aquests dies d'estiu que l'escola té més temps per pensar, que es poden prendre decisions en fred, fem-ho! I al setembre amb energies renovades i els canvis decidits, anirem millor de temps i començarem el curs amb sensacions positives!

2 comentaris:

  1. Interessant i encertada reflexió. Parafrasejant el que diuen en espanyol que "no dejes para mañana, lo que puedas hacer (en frío) hoy".
    De derrotisme i estrès professional en sabem prou a totes les escoles, però en sabem més, i tu n'ets un bon exemple, d'il·lusió, vocació i professionalitat. Així doncs, en fred, amb l'aire condicionat posat,parlem plegats i amb temps del que calgui parlar...

    ResponElimina
  2. I tant, Jordi! Els apassionats de l'educació no ens rendim mai!

    ResponElimina