divendres, 24 de març de 2017

Es pot educar (en valors) només amb voluntat?


Fa una setmana vaig participar a l'EdCamp Sant Andreu, i me'n vaig endur uns quants missatges/informacions valuoses. El millor, l'experiència d'un mestre de primària amb el que vam coincidir en un espai sobre l'ensenyament per competències. Va dir alguna cosa com "L'estiu passat vaig llegir-me el currículum per competències de primària, i aquest curs només faig que veure possibilitats de treballar competencialment amb els alumnes!" Que revelador!!!

El mestre que vol canviar metodologies, el que vol engegar un procés de millora, el que veu que alguna cosa no funciona prou bé a les aules i vol millorar... i s'hi posa amb voluntat i decisió, és un valent!
El mestre que vol canviar, millorar, solucionar, innovar... i busca, consulta, llegeix, es forma per fer-ho amb més coneixement, formulant-se preguntes més potents (no superficials), i que abans de posar-s'hi en solitari, comenta amb els companys, fa pinya amb els mestres del cicle, de l'etapa, o es posa a liderar un projecte... Aquest mestre TRANSFORMA! Perquè compta amb molt més que la voluntat, compta amb el coneixement, amb la saviesa compartida de l'experiència d'altres, compta amb els altres, amb l'estratègia de l'equip docent...! I AIXÒ NO HI HA QUI HO ATURI!

Llegia l'article editorial de Senderi que posa de manifest que avui l'educació en valors estigués en reculada, gastada, passada de moda, de nou oblidada. Sembla desdibuixar-se el paper fonamental que ha de tenir en la formació de la subjectivitat i en la configuració d'una societat democràtica.

Si bé estic d'acord amb la sensació de desaparició de l'educació moral, no coincideixo del tot en l'anàlisi de les causes que se'n fa. Però això no em sembla tan important com la resposta que voldria apuntar humilment des d'aquest post a la pregunta que ens formula sobre com hauria de ser l'educació en valors en un futur pròxim.

On deuen parar la moral i les virtuts de les quals fa anys que no sentim a parlar?
Segons els experts ja no estem ni en una crisi de valors! Estem en un canvi de paradigma. Els valors i la moral han desaparegut del tot, fins per anomenar-los quan els trobem a faltar!

I els magnífics DDHH? Han quedat com un cim en la capacitat col•lectiva de l'escriptura d'ideals? Educativament ens podem conformar amb la seva versió de butxaca: Un dia de celebració a les escoles en què la pau s'identifica amb coloms blancs (Ves a saber perquè si ja vam aparcar els referents religiosos fa tants anys!) O la solidaritat és el que es fa per Nadal responent a campanyes de cadenes televisives...

Una de les coses que més m'entristeix actualment és el fet que es pot saber tot i no reaccionar a res i que podem ignorar-ho tot i moure'ns per reacció als estímuls més primaris.

Tanmateix a les escoles es fan, es promouen i es dediquen hores, energies i recursos a plans de prevenció del bulling, i a la prevenció del maltracte de gènere, campanyes de "som el que mengen" o "la cultura és nostra" o "volem acollir refugiats"..... I tot això què és? Educació cívica, emocional, alimentària, per la pau, ...?

La meva tendència possibilista que mai no es rendeix, em diu que tot això són contextos d'educació moral, on uns educadors preparats, amb coneixements i recursos didàctics podem fer molt bona tasca d'educació en valors, i per col•laborar en el desenvolupament de la personalitat moral dels seus alumnes.

Però cal llegir, com va dir el mestre del EdCamp! Cal estar preparat per veure i ser capaç d'aprofitar oportunitats educatives i transformar-les en autèntiques accions educativament transformadores. No tothom "pot" educar en valors, no és només qüestió de voluntarisme.

Cal haver-se preparat per conèixer l'enorme valor de l'educació moral en el desenvolupament humà dels individus i de les societats per a poder llegir les oportunitats en clau d'educació moral i de valors. Cal ser uns valents que fent servir conceptes "antics" i molt llastrats amb connotacions socialment negatives, per treballar el present dels alumnes, en vista a fer possibles altres futurs. Cal ser valents i formats, llegits, preparats, ... no només voluntariosos o motivats!
Som-hi!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada