divendres, 2 de desembre de 2016

Els grups de WhatsApp de pares es regulen i tenen baixes!



Piulada d'en @joanmoya lector/piulador del meu llibre
Darrerament quan vaig a escoles o em reuneixo amb pares, he anat essent testimoni d'alguns (pocs) que han abandonat el grup de whatsapp dels pares i mares de la classe dels seus fills. O d'alguns (força més) que han proposat normes reguladores al grup per estalviar-se els centenars de missatges al cap de la setmana. O els que han creat grups només per certs moments (El final de curs passat i una sortida de famílies. O les festes de Nadal que s'apropen, etc.) per o sobrecarregar el grup "oficial" d'escola.

Pels mitjans corren escrits i propostes de normes força encertats. Com aquest i aquest.

Al meu llibre "Famílies i mestres, entendre'ns per educar" a les pàgines 119-123 hi podeu llegir el que vaig escriure sobre el tema dels Whatsapps
"Tres raons per les quals la comunicació per whatsapp és força parcial i molt superficial: No s'hi pot captar el "to" (...) L'espai és limitat (...) El fet de respondre "en calent" fa que les informacions siguin més impulsives que raonades"

Algunes orientacions d'ús:
- No fer-hi circular informacions o opinions de qui no està en el grup
- No buscar-hi les solucions a "problemes amb l'escola". Millor parlar-ne directament amb qui sigui oportú de l'escola
- Aplicar la llei de les 24 hores: Qualsevol cosa que els pares vulguin dir, preguntar. Consultar: primer per personalment o per escrit (email).
- Desvincular TOTALMENT el grup de whatsapp dels pares de les responsabilitats dels fills (deures, materials, etc.)

Ens deia l'altre dia una mare, d'una junta d'ampa que cal afegir-n'hi algunes altres:
  • No respondre ni comentar si no és imprescindible: Per acabar amb les 20 o 30 intervencions del tipus "D'acord" "ok" o l'emoticona corresponent o els comentaris que no aporten res, però que fan dissuasiva la lectura del grup, quan al final del dia té 100 missatges no llegits
  • No enviar missatges entre unes hores determinades: dins l'horari escolar. Perquè els adults acostumen a estar treballant i perquè un missatge a aquelles hores fa pensar en quelcom "urgent de l'escola" i t'espanta inútilment. En aquest sentit una mare, delegada de classe de primària em va fer riure en ensenyar-me el vídeo/gift que es van enviar entre els pares del grup per cridar-se l'atenció els uns als altres.


Ara mateix, vist que els pares i els mestres entenen i valoren la CONFIANÇA com a eix de la relació quan els presento el llibre, jo n'hi afegiria un altre:
  • Si el que vas a posar al whatsapp no fomenta la confiança entre pares i mestres, NO ho posis!!!! La Confiança és massa preuada, per la dedicació i la delicadesa que suposa construir-la i mantenir-la, per trencar-la amb un missatge de whatsapp!

Com la majoria dels fenòmens humans, a poc a poc, el temps va posant les coses al seu lloc. I l'ús del whatsapp es va autoregulant ... Entre alguns pares i mares.

El que encara està força verd és l'autocontrol dels pares per a no intervenir (mitjançant el whatsapp) en el tema de les responsabilitats dels fills (els deures, les tasques, el control de materials...) però aquest és un tema a treballar tant per pares com per mestres que requereix, almenys, tot un altre post!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada