dijous, 8 de setembre de 2016

IKEA, feu-nos un favor a les famílies i a les escoles!


Fa anys que faig servir els anuncis de publicitat de la tele (i ara d’internet també) per a les formacions que faig amb pares, mestres, i altres professionals que treballen amb famílies.
Algunes cases comercials o productes, fan servir sovint la família com a “lloc” on situar les seves campanyes publicitàries, i n’hi ha algunes realment impactants, molt encertades que saben col·locar el seu producte sobre un llit de sentiments, relacions i valors dels quals només se solen donar entre membres d’una família.
La firma IKEA com que ha de vendre mobles per a la llar, per a famílies molt diverses, ja fa temps que ha fet algunes campanyes en les quals envia alguns missatges “de valors” als membres adults on sembla que volen sensibilitzar-nos per a la bonica, heroica, apassionant responsabilitat de ser pares i mares. (Recordeu la de Nadal en la que feien escriure una carta alternativa als Reis a les criatures i després la llegien a uns pares emocionats davant la càmera?)
Ara estic treballant amb un anunci d'aquests per una formació amb un grup de treballadores socials i tècnics de família, que ja em semblava una mica arriscat: “Es en casa donde se amueblan las Cabezas”. Em servia de punt de partida, amb una pregunta clau: Què vol dir amueblar cabezas segons cada família?
Doncs la cosa va a més, i voreja temes polèmics on IKEA pren partit. En el darrer: Salvemos las cenas  tot sembla anar bé. Anuncien una nova tècnica o ciència: la “Cenalogia”, que no vol dir altra cosa que menjar junts amb la família. (No he pogut evitar recordar tota la campanya “Àpats en família” que el nostre govern fa temps que impulsa) Però de fet, l’anunci tracta dels deures escolars!!!! 
IKEA entra en un terreny nou. Partint de la premissa que fer deures no permet a les famílies sopar junts.  Proposa fer més sopars junts pares i fills, en lloc de fer deures.  I concreta com aprofitar l’estona de preparar el sopar, cuinar-lo, parar taula,  menjar, desparar taula i arreglar la cuina com un temps d’aprenentatge. Bé. Podríem estar-hi d’acord... Si no fos per l’oportunitat perduda: Si a les escoles estem canviant a educar per competències, no serien aquestes les que les famílies haurien de reforçar a casa, en lloc de repassar geometria, geografia o medi?
Els sopars en família (i tota la preparació i recollida) són el moment idoni per parlar del dia, de les relacions amb els altres amb qui convivim a la feina o a l’escola; per comentar de les notícies (no de veure-les a la TV!), de fomentar l’amabilitat, el respecte,  la coordinació d’accions, el sentit de l’humor, la tolerància, saber emprar uns estris, etc.: Competències humanes transversals i per a tota la vida.

Senyors d’IKEA, feu-nos un favor: parleu amb les autoritats educatives i en la propera campanya publicitària fomenteu competències. No sabeu com ens ajudareu! Per què si és veritat que el llibre més llegit actualment en el món és el catàleg d’IKEA, val més que ens entenguem!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada