dijous, 14 d’abril de 2016

Pares i mestres que fan fàcil l'aprendre


(Llicència pedagògic-romàntica sobre els armaris de cuina i els patis buits)
Foto:Poire Vallvé

L'armari de la cuina on desàvem els tupers va ser una de les joguines que els meus fills van fer servir quan eren menuts. Pel que recordo, era en ocasions especials que els permetíem obrir aquella porta, que generalment estava travada, i treure capses i tapadores de colors i formes diverses i jugar-hi per terra, mentre nosaltres (o el meu home o jo) feinejàvem per la cuina.

Era la versió més casolana dels jocs d'encaix, de correspondències, d'equilibris,`de creativitat... Als nanos els resultava molt entretingut i  hi aprenien moltes coses!

Actualment, alguns dies a la setmana tinc l'oportunitat d'observar el pati d'una escola de ciutat. Veig com juguen, a què juguen, quins espais són els preferits per les nenes i noies, quins pels nens. Des del meu observatori elevat, podria fer tota una anàlisi. Però també veig què passa al pati quan els infants i els adolescents se'n van cap a les aules: Baixa un estol de gavines a la recerca de les deixalles, i a remenar les papereres per fer el que deu ser el seu àpat preferit.

Hi ha ocasions en què algunes de les gavines ja toquen terra abans que els darrers alumnes marxin del tot, i són enormes, comparades amb els infants dels primers cicles de primària. Des del meu observatori (fent un cafè) més d'una vegada, he pensat que valdria la pena que els alumnes poguessin observar el seu pati, com ho faig jo i descobrir amb qui el comparteixen. Seria un bon projecte de recerca, tant pels de primària com pels de l'eso.

Quan destravem portes tancades que contenen objectes quotidians, o permetem o facilitem als alumnes que puguin observar d'amagat què passa al seu pati quan ells no hi són, estem obrint aprenentatges des de la quotidianitat, però aprenentatges reals.


Per fer-ho, només cal que els pares o els docents obrin la mirada, treguin traves, donin temps, permetin preguntes, accions i reaccions no del tot previstes i, sobretot, acompanyin situacions on el plaer va de la mà de l'aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada