dimarts, 15 de desembre de 2015

NEUROMITES en educació (desmuntant falses creences)


Vaig poder assistir a la presentació del llibre Neuromites en educació” del la Dra. i amiga Anna Forés i tot un grup de selectes autors, investigadors, professors de diverses disciplines.

El llibre s’ocupa de 12 mites (només 12, i no d’altres més que hi ha molt estesos i als que l’editorial ja els ha dedicat obres senceres) que corren amb total impunitat en el món de l’educació (familiar i escolar).

Els autors, han fet una tasca fantàstica i molt a l’abast dels docents i dels pares i mares, perquè amb uns text no massa complicat, però molt ben documentat científicament, van recollint cada un dels “mites”, el fonament que es creia que tenia, i finalment ofereixen els avenços de la neurociència que el posen en entredit o el desmenteixen.

El que més em va agradar de la presentació i del to que té tot el llibre van ser dues coses:

-        La humilitat científica de l’equip, especialment de la Dra Rosa Casafont (neurobiòloga que va fer la presentació inicial) al situar-se en una veritat de recerca continuada. “Això és el que ara sabem, pel que fins ara hem pogut constatar; però demà la investigació ens pot portar a donar altres respostes”, que els salva de combatre uns mites amb altres, o amb dogmes científics, que són els mites més actuals .
-        La voluntat pacífica de sumar, no de restar coneixement als educadors, que són qui han d’estar observant els efectes educatius que tenen les seves praxis sobre els alumnes, i actuar en conseqüència, més que deixar-se portar pels neuromites imperants. Literalment diuen: Els nous temps i les noves necessitats educatives requereixen més que mai que els professors ens convertim en investigadors a l'aula capaços d'analitzar i avaluar amb esperit crític com incideixen les metodologies utilitzades en l'aprenentatge dels alumnes.

Alguns dels mites tractats son:

  •       Només fem servir un 10% del cervell
  •             Les assignatures “maries” (música, educació física, plàstica...) no serveixen tant per aprendre
  •             Més hores a l’escola signifiquen més aprenentatges
  •             L’educació és una cosa molt seriosa

Suggereixo un cop d’ull a l’índex per fer-se una idea.

Benvinguts els treballs científics d’aquest i altres grups de persones de diverses disciplines universitàries que amb llenguatge entenedor ens obren els ulls als educadors. I Ho fan amb humilitat, però amb seriositat.

Benvinguts els pioners que desmunten falses creences de l’educació, basades en coneixements científics dels darrers 20 anys que han estat superats per les darreres recerques en neurologia.


Amb el cervell passa com amb l’alimentació dels infants, cal que ens preocupem més d’una correcta alimentació, equilibrada i natural que de fer-los empassar píndoles de complexos vitamínics, que suposadament tenen grans propietats, però que sovint només son una excusa per la nostra manca de temps a preparar-los una dieta sana.

1 comentari: