dimarts, 29 d’abril de 2014

Hi ha res més humà que educar persones?


Fa uns dies, el diari ARAva publicar unes pàgines “en defensa de les Humanitats” on s’hi podien llegir opinions de diversos experts. La lectura m’ha fet recordar la conferència pronunciada l’any passat per la Dra. Júlia Prats, del Departament d’Iniciativa i Emprenedoria de l’IESE a la Jornada d’Emprenedoria i escola que va organitzar la FECC, on deia: Les escoles d’ensenyament bàsic, els docents dediqueu-vos a educar persones en totes les seves dimensions. No cal (per a res!) donar-los visió empresarial, ni formació d’emprenedors. Vosaltres feu-ne bones persones i persones complertes que lo altre , si els cal (que no li cal a tothom!) ja els ho donarem i els formarem a les facultats d’empresarials i econòmiques!

M’uneixo a les reivindicacions de les “humanitats” dins del currículum de les etapes bàsiques i obligatòries, no pas per donar-los prioritat  sinó per equilibrar-les ,amb les ciències, les arts, les tecnologies, els temps lúdics, l’esforç,...  En el sentit que G Luri diu, que d’allò que no és coneix, no se’n sap, no genera interès, ni motivació de cap mena...per tant no se’n poden tenir ganes, ni ser-ne creatiu.

Ara bé, com que el temps és finit, i l’escolaritat obligatòria “només dura  deu anys (dels 6 als 16), i tots sabem com s’escurça el temps hàbil de cada curs... Cal que els equips docents , per humanitat, s’orientin a la màxima eficàcia didàctica. Que formar persones no admet dilació i que certes pràctiques, formes de tracte, o d’organització i certs tòpics docents van en línia contrària d’humanitzar l’educació!
En concret, faig dues propostes:

Una: observar, i valorar el temps que actualment dediquem a “promoure emprenedoria” i que el compensem amb temps dedicat a promoure la reflexió sobre els aprenentatges, i la generositat entre els alumnes i l’entorn social proper (o no).
I dues: La reivindicació de la lectura en veu alta tant  per part del docent com dels alumnes de literatura clàssica, i el posterior treball i comentari amb els alumnes, que aprenent a  escoltar... ja s’obren grans possibilitats poc corrents, avui,  entre nosaltres.

"Curiosament" algunes de les propostes més "humanistes" coincideixen amb algunes de les propostes de canvi de model econòmic i polític que alguns grans gurús de l'economia estan fent: "L'economia del bé comú".

Els educadors, n'haurem de prendre nota... i reflexionar sobre la nostra tasca, en el sentit més comú (de col.lectiu) i més humanitzant.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada